søndag den 23. juli 2017

Luftige og lette burgerboller

Til vores sommerfest for vennerne havde jeg også bagt burgerboller. Du kan se hele menuen her: klik klik Opskriften er den samme som jeg har brugt de sidste 5 år og jeg bager gerne en stor portion, så der også er ekstra til fryseren til de dage, hvor vi lige får lyst til burgermad, men ikke har tiden til at stå og bage en masse.



Første gang jeg bagte dem var til mandens 30 års surprise fødselsdag. Det skrev jeg op lige her: klik klik 



Opskriften kan sagtens tåle at blive del igen, så I får den også lige her:

1 pk gær
4 dl lunkent vant
1 dl yoghurt
2 tsk salt
150 g durummel
ca. 550 g hvedemel
1 æg
sesamfrø

Opløs gæren i vandet i en stor skål og tilsæt yoghurt, salt, durummel og det meste af hvedemelt.

Ælt dejen godt igennem og tilsæt mere hvedemel, hvis der er behov for dette. Dejen skal være fast, men må gerne klistre lidt. Den skal lige akkurat slippe fingrene.

Lad dejen hæve tildækket i 30 minutter.

Del dejen i 12 lige store stykker og form dem til boller. Lad bollerne hvilke på bordet i ca. 5 minutter.

Læg dem på bageplader med bagepapir og tryk dem flade. Det passer med der kan være 6 boller hver plade, så du skal bruge 2 plader.

Pensl bollerne med sammenpisket æg og drys med sesamfrø.

Lad bollerne efterhæve i 25 minutter og bag dem i ovnen ved 160 grader i ca. 15 minutter, til de er gyldenbrune på toppen.  

Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Om mig

Mit billede
I vores hjem bor mor, far, storesøster på 4 år, lillebror på 2 år og katten Gismo. Vi nyder familietid, god mad og lækre kager. Kommer ofte med kreative input og elsker at rejse ud og opleve nye ting. I vores hjem er der plads til kys og kram, rod og kaos, fis og ballade, stilletid og ro. Vores hjem befinder sig i Odense og som tilflyttere til byen tager vi gerne på opdagelse for at finde nye måder at opleve og leve. Jeg kan kontaktes på homebybianca @ outlook.dk

Instagram @biancasverden

Popular Posts

Blog Archive

Design by Bianca. Leveret af Blogger.

Follow by Email

Copyright © Home by Bianca | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com