mandag den 17. juli 2017

Grove tærter med tomat og broccoli

Jeg er i udestue humør for tiden og jeg elsker min udestue. Nu hvor vejret ikke helt kan bestemme sig, for om solen vil skinne kan jeg få lidt varme alligevel. Det giver os samtidig et ekstra rum til vores lille hus.

Idag stod menuen på tærter. Vi havde lyst til lidt let og lækker mad, som ikke krævede alt for mange ingredienser. Jeg har tidligere haft en del problemer med mine tærtebunde, men jeg har efterhånden fundet en opskrift, der lykkes hver gang. At den samtidig er en lidt grovere version giver den lidt ekstra sprødhed mens den mætter godt. 



Opskrift på 1 tærtebund: 

50 g hvedemel
150 g grahamsmel
1 tsk salt
60 g smør
100 g creme fraiche
evt. 1 spsk vand

Hvedemel, grahamsmel og salt kommes i en røremaskine sammen med 60 g smør. Lad K-spaden sørge for at smørret bliver smuldret godt ud i melet. 

Tilsæt creme fraiche og fortsæt med at røre til dejen samler sig. Hvis det virker for tørt tilsættes lidt vand indtil dejen samler sig til en kugle. 

Rul ud og læg i tærtefadet. 

Forbag bunden ved 180 grader i 10 minutter. 

Imens laves fyldet. 

Tomattærte: 

4 tomater
1 håndfuld basilikum
1 rødløg
3 æg
2,5 dl hytteost
2 dl mælk
salt og peber

Skær tomaterne i skiver og læg dem til side.

Hak basilikummen og læg også den til side. 

Pil og hak løget og kom det i en skål sammen med æg, hytteost, mælk, salt og peber. 

Rør det hele godt sammen. 

Når bunden har bagt 10 minutter tages den ud og der kommes en smule af æggeblandingen på bunden først. 

Derefter fordeles tomatskiverne og drys med basilikum. 

Hæld resten af æggemassen over og drys med lidt mere basilikum. 

Bag ved 180 grader i ca. 30 minutter. 

Broccolitærte: 

½ broccoli
1,5 spsk pinjekerner
1 rødløg
3 æg
2,5 dl hytteost
2 dl mælk
Salt og peber

Skær broccolien ud i mindre stykker og sæt til side. 

Pil og hak løget og kom det i en skål sammen med æg, hytteost, mælk, salt og peber. 

Rør det godt sammen. 

Når bunden har bagt 10 minutter tages den ud og der kommes en smule af æggeblandingen på bunden først. 

Fordel broccolien og drys med pinjekerner. 

Hæld resten af æggemassen over og drys med lidt flere pinjekerner. 

Bag ved 180 grader i ca. 30 minutter.


Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Om mig

Mit billede
I vores hjem bor mor, far, storesøster på 4 år, lillebror på 2 år og katten Gismo. Vi nyder familietid, god mad og lækre kager. Kommer ofte med kreative input og elsker at rejse ud og opleve nye ting. I vores hjem er der plads til kys og kram, rod og kaos, fis og ballade, stilletid og ro. Vores hjem befinder sig i Odense og som tilflyttere til byen tager vi gerne på opdagelse for at finde nye måder at opleve og leve. Jeg kan kontaktes på homebybianca @ outlook.dk

Instagram @biancasverden

Popular Posts

Blog Archive

Design by Bianca. Leveret af Blogger.

Follow by Email

Copyright © Home by Bianca | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com