fredag den 17. februar 2017

Kransekage nytår 2015

Dette indlæg har forputtet sig, men snydes for en lækker opskrift på hindbærkransekage skal i ikke.

Nytårsaften 2015 blev holdt herhjemme bare os 4 og jeg havde derfor ikke de vilde planer med kransekagen. Samtidig var jeg alene med børnene de fleste dage mellem jul og nytår, så selvom Storesøster og jeg sidste år lavede kransekage i børnehøjde, valgte jeg at det blev lavet hvis jeg nåede det...

... og det gjorde jeg. 2 dage før fik jeg lyst til lige at finpudse min opskrift på hindbærkransekage og når jeg nu var igang kunne jeg da lave lidt helt almindelige kransekagestykker. Så det blev lidt hyggelige små konfekt stykker, der kom på bordet nytårsaften. 


Finpudsningen af min hindbærkransekage opskrift blev rigtig god, så det bestemt denne sammensætning jeg vil lave fremadrettet. Opskriften finder du herunder:

Samtidig fik jeg lavet lidt almindelige kransekage stykker og her måtte jeg lige have fat i min kage veninde, for jeg kunne pludselig ikke huske hvilken opskrift det var vi plejer at bruge. Svaret kom straks at det var Mette Blomsterbergs version på kransekagetoppen. Her valgte jeg derfor at bruge samme opskrift men omregne den til en mindre portion.

Nåede I at lave kransekage i år og er der tradition hos jer for at det er en bestemt slags der bliver lavet? 

Mængde til kransekagestykker 4 personer: 
200 g marcipan
60 g flormelis
16 g past. æggehvide

Hindbærkransekage:
Ca. 20 stk:

200 g marcipan
1 æggehvide
100 g flormelis
2 tsk hindbærekstrakt (jeg brugte Dr. Oetkers)

Pynt:
Frysetørrede hindbær

Ælt ingredienserne godt sammen til en ensartet masse. Er den for klistret tilsættes evt. mere flormelis.

Kom kransekagemassen i en sprøjtepose og læg på køl en times tid.

Tyl små toppe ud på en bageplade med bagepapir.

Pynt med frysetørrede hindbær.

Kom bagepladen ovenpå en mere, så den nu står på to, for at sikre sig kagerne ikke brænder i bunden.

Bages ved 210 grader i ca. 10 minutter.

Når de er kølede af dyppes de i smeltet mørk chokolade, så de får en fin chokoladebund. 


Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Om mig

Mit billede
I vores hjem bor mor, far, storesøster på 4 år, lillebror på 2 år og katten Gismo. Vi nyder familietid, god mad og lækre kager. Kommer ofte med kreative input og elsker at rejse ud og opleve nye ting. I vores hjem er der plads til kys og kram, rod og kaos, fis og ballade, stilletid og ro. Vores hjem befinder sig i Odense og som tilflyttere til byen tager vi gerne på opdagelse for at finde nye måder at opleve og leve. Jeg kan kontaktes på homebybianca @ outlook.dk

Instagram @biancasverden

Instagram @foodbybianca

Instagram @diybybianca

Popular Posts

Blog Archive

Design by Bianca. Leveret af Blogger.

Follow by Email

Copyright © Home by Bianca | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com