fredag den 6. januar 2017

Livsstilsændring… bl.a. bl.a. bl.a....


Nu er vi nået på den anden side af alle nytårsforsætterne og lige som så mange andre, har jeg derfor fokus på mig selv, mit liv og min sundhed, så her kommer der et lille skriv fra mig om emnet.  


Når du siger livsstilsændring er alt jeg hører… 
·        Det er bare fordi du ikke lever på den rigtige måde
·        Du foretager forkerte valg
·        Det er altså nemt, du skal bare tage dig sammen
Men ved du hvad?! – det er dit liv:
·        Du lever dit liv, som du vil
·        Du foretager de valg, som du mener er rigtige for dig
·        Det er altså svært, at ændre de der vaner.
Så var det lige at jeg lavede en livsstilsændring i 2016 – eller det vil sige jeg kiggede nærmere på mine vaner, for at se hvor jeg kunne ændre dem. Den primære grund for mit vedkommende, er at jeg har en krop der pga. 4 knæoperationer og et piskesmæld efter et biluheld ofte er smerteramt.
Jeg startede derfor i starten af 2016 en proces, for man kan ikke ændre sit liv og sine vaner fra den ene dag til den anden. Jeg startede med at finde frem til, hvilke vaner jeg synes var gode og hvilke jeg gerne ville lave om på. På den måde kunne jeg bedre fokusere på det der skulle ændres og hvordan.   
Status januar 2016:
·        Jeg elsker god mad – kan være en både en god og en dårlig vane afhængig af indholdet

·        Jeg elsker søde sager – dårlig vane i for store mængder

·        Dårlige undskyldninger: Mine 4 knæoperationer er blevet en undskyldning for at undgå for meget og for hård træning – virkelig dårlig vane

·        Tid til mig selv: Jeg har svært ved at finde tid til mig selv midt i små børns hverdagen og en mand der arbejder meget – dårlig vane

·        Træning 1 gang om ugen: Udendørs kvindecross hos morskrop.dk 1 gang om ugen. – rigtig god vane (jeg startede med barnevognscross, da jeg havde fået Zander, da jeg havde en del skavanker efter en hård graviditet og her er træning hos en fagperson en rigtig god idé)
Det var helt klart plads til forbedringer og heldigvis er status en helt anden her i januar 2017.
Det vigtigste var for mig først og fremmest at skabe tid og have bedre fokus på mig selv, for ikke at ende i de samme vaner igen. At skabe tid er også den sværeste opgave, da det er en knap faktor, når man har små børn og begge forældre er udearbejdende.
Jeg startede derfor januar med at beslutte at ændre en vane ad gangen. Når den vane var blevet til en god vane i stedet for den sure pligt, som det var i starten, så jeg på, hvad jeg så kunne ændre. Det krævede ikke kun noget af mig, men også min mand har måttet involvere sig, for at jeg kunne skabe plads til mig selv.
·        Ugeplaner: Første skridt var, at lave en oversigt over alt der skal nås i løbet af en uge som familie og herefter få lagt en plan, så alle kan deltage aktivt i at få familien til at hænge sammen.

·        Madplaner: Madplaner bruge vi i forvejen, så det var ikke noget nyt her. Madplanerne gør eftermiddagene nemmere, da vi ikke først skal finde ud af hvad vi skal spise, men bare kan gå i gang med madlavningen. Det er selvfølgelig tilladt at improvisere, men så gør vi det fordi overskuddet til det er der.

Samtidig er det nemmere at få lidt sundere madvarer på tallerkenen. Så vi fik hurtigt aftalt at der skulle være 2/3 grønt på tallerkenen som minimum, så vi fik nogen flere vitaminer i os og børnene.

·        Gåture: Når man som jeg har nogle skavanker, er det ikke nogen god idé bare at gå i gang med at træne. Faktisk forsøgte jeg at begynde at løbe mellem mine to graviditeter, hvilket kun endte med en knækket menisk i knæet og endnu en operation. Jeg har derfor fået forbudt løb, men ville stadig gerne have frisk luft og det frirum, der følger med når man er udendørs. Gåture blev derfor en løsning. Jeg startede med at gå ½-1 time 4 gange om ugen indtil kroppen var klar til at komme videre og det for mig var blevet en naturlig del af rutinen i løbet af ugen.  

·        Træning: Da jeg først følte at kroppe var klar til at træne lidt hårdere. Blev det forskellige træningspas, der kom i ugeplanen. Jeg fandt nogen programmer på nettet, så jeg vidste hvad jeg skulle i gang med og ikke først skulle overveje hvad jeg lige havde lyst til, for så tror jeg sofaen havde vundet.

Status januar 2017:

·        Jeg elsker god mad – Jeg spiser stadig alt for meget god mad, men i mindre portioner og ikke lige så ofte.

·        Jeg elsker søde sager – Her er det også lykkes mig at skære ned, men jeg falder stadig i af og til og det har jeg tilladt at gøre plads til, så jeg ikke ender med at stå med dårlig samvittighed.

·        Dårlige undskyldninger: Der er stadig ting jeg ikke kan og må, fordi kroppen siger fra, men jeg har fundet min måde at få kroppen i bevægelse og har stort set været smertefri i snart 1 år. At jeg holder musklerne i gang hjælper mig til at styrke de områder, som giver smerterne. Træningen har dog også givet mig lidt skader undervejs. I løbet af året har jeg både forstuvet min ankel og min ene lilletå, simpelthen fordi jeg er klodset.

·        Tid til mig selv: Der kom tid i kalenderen og jeg blev en prioritet, så der ikke kun står mor på visitkortet.

·        Træning 1 gang om ugen: Jeg træner stadig udendørstræning med morskrop.dk og selvom det er svært at komme afsted her om vinteren, er det en fed fornemmelse bagefter. Har du som jeg et stillesiddende arbejde og lidt småskavanker, kan jeg anbefale kvindecross hos morskrop.dk. Samtidig har jeg fået mere træning ind i ugeplanen og jeg træner derfor minimum 4 gange om ugen.
·        Ekstra tiltag: Jeg går nu ca. 25-30 minutter i min frokostpause på arbejdet. Simpelthen fordi jeg nyder at få lidt frisk luft og mærke kroppen kan andet end at sidde på en kontorstol.


Jeg har ikke fundet mirakel kuren til et større vægttab eller masser af energi, men jeg har fundet frem til den hverdag jeg godt kan lide. Den der giver mig energi og god samvittighed og gør at jeg kan give mere af mig selv. Selvfølgelig er der stadig plads til at udfordre mig selv endnu mere og vi har da perioder med modgang, der gør det svært at tage sig sammen, men overordnet set er jeg godt tilfreds med den hverdag jeg/vi har fået skabt og håber de gode vaner er kommet for at blive.
Share:

1 kommentar:

  1. Jeg må bare sige hatten af for dig! Det er simpelthen så godt gået og jeg håber at du får endnu mere succes med det du har sat dig for 😊

    SvarSlet

Om mig

Mit billede
I vores hjem bor mor, far, storesøster på 4 år, lillebror på 2 år og katten Gismo. Vi nyder familietid, god mad og lækre kager. Kommer ofte med kreative input og elsker at rejse ud og opleve nye ting. I vores hjem er der plads til kys og kram, rod og kaos, fis og ballade, stilletid og ro. Vores hjem befinder sig i Odense og som tilflyttere til byen tager vi gerne på opdagelse for at finde nye måder at opleve og leve. Jeg kan kontaktes på homebybianca @ outlook.dk

Instagram @biancasverden

Instagram @foodbybianca

Instagram @diybybianca

Popular Posts

Blog Archive

Design by Bianca. Leveret af Blogger.

Follow by Email

Copyright © Home by Bianca | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com