tirsdag den 15. november 2016

Æbleroser i marcipanmørdej med nougatmidte

Jeg har fået mig en lille kageklub, hvor vi er et par piger der mødes og spiser lidt lækker kage og taler lidt om samme emne.

Forrige søndag var første gang vi mødtes og vi havde valgt et tema, der hed efterår. Der er ingen krav om at tage en masse med, det vigtigste er vi hygger os. Jeg så det dog som en udfordring og fik leget lidt med nogle af mine yndlings ingredienser når efteråret banker på, nemlig æbler (og marcipan - jeg kan altid bruge marcipan)

Find flere opskrifter med æble lige her: klik klik


Det blev til fine søde konfektkager, som både har et sødt udtryk og en sød midte. 

Opskriften til ca. 18 stk får du her: 

Udstyr: 2 metal muffinforme med 12 huller i hver. 

Mørdej med marcipan: 
150 g sukker
150 g smør
250 g hvedemel
1 tsk. vaniljesukker
1 æg 
120 g revet marcipan

Derudover ca. 100 g nougat og 3 æbler

Bland ingredienserne til mørdejen sammen til en ensartet masse og kom dejen i køleskabet, så den kan blive godt kold. (skal gerne stå der et par timer, så den er nemmere at rulle ud.)

Skær kernehuset ud af æblerne og skær æblestykkerne i meget tynde skiver. 

Sæt en gryde over med vand og tilsæt en skefuld honning når vandet koger. Kom æbleskiverne i og lad koge ca. 3-5 minutter. Lad æbleskiverne dryppe godt af. 

Rul mørdejen ud til ca. ½ cm tykkelse og skær den i strimler. 

Læg æbleskiverne på dejen så de overlapper hinanden lidt. Start med at ligge første stykke lidt uden for dejen, så du starter med at rulle æbleskiven og derefter får fat i mørdejen. Det giver en fin midte. 

Læg lidt nougat på midten af strimlen og rul fint sammen til små roser. 

Sørg for at trykke mørdejen sammen i bunden og siderne, så nougaten ikke løber ud i ovnen. 

Sæt rosen i muffinformen. Den skal gerne være lidt mindre end formen, da den flyder lidt ud i ovnen og dermed får en fin bund. 

Lav roser af resten. Jeg lavede lidt små pakker, hvor jeg pakkede de sidste små æblestykker ind i mørdejen sammen med nougat. 

Bag ved 200 grader i 20-25 minutter. 




Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Om mig

Mit billede
I vores hjem bor mor, far, storesøster på 4 år, lillebror på 2 år og katten Gismo. Vi nyder familietid, god mad og lækre kager. Kommer ofte med kreative input og elsker at rejse ud og opleve nye ting. I vores hjem er der plads til kys og kram, rod og kaos, fis og ballade, stilletid og ro. Vores hjem befinder sig i Odense og som tilflyttere til byen tager vi gerne på opdagelse for at finde nye måder at opleve og leve. Jeg kan kontaktes på homebybianca @ outlook.dk

Instagram @biancasverden

Instagram @foodbybianca

Instagram @diybybianca

Popular Posts

Blog Archive

Design by Bianca. Leveret af Blogger.

Follow by Email

Copyright © Home by Bianca | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com