søndag den 16. oktober 2016

Græskargryde med oksekød og grønsager

Herhjemme har datteren og jeg været i fuld sving med den årlige græskarudskæring. I år var det økologisk græskar fra egen avl. Det var et forsøg at så græskar og jeg troede egentlig ikke, at det var blevet til noget, da datteren glad jubler: ”Det ligger en stor gul bold bag hindbærrene”. Jeg havde vist glemt at holde øje med hvor meget sådan en græskarplante kan brede sig.

Da jeg er stærkt modstander af at smide mad ud, blev der efter græskar udskæringen og en konstatering om, at der vist var en del græskarkød i skålene, tænkt noget over hvad vi kunne bruge sådan et græskar til. Jeg ved rigtig mange allerede bruger græskar i deres madlavning, men desværre fald den Hokaido suppe jeg lavede sidste år ikke i god jord herhjemme, så jeg har ikke rigtigt forsøgt mig efter.

Ud over græskar var køleskabet fyldt med grøntsager, som vi ikke lige havde fået brugt og derfor var det oplagt at få lavet en god efterårsgryde med diverse grønsager og græskar.



Vi valgte at servere retten med brune ris som tilbehør.
Opskriften var nem og ligetil, men den tager lidt tid at lave, da det vist er lidt af en simreret.

Opskriften endte med at passe med ca. 8 personer. Vi laver altid rigeligt, så der er rester til de dage hvor det skal gå stærkt.

2 store løg
2 ds. hakkede tomater
3 spsk. ketchup
4 spsk. rødvinseddike
2 tsk. tørret rosmarin
2 spsk. sukker
1 oksekøds bouillon terning
1 lille chili uden kerner
500 g hakket oksekød
1 løg
2 peberfrugter
1 squash
800 g græskar
Lidt champignon (kan udelades, var blot en rest der skulle bruges)
Tørret rosmarin
Tørret timian
Salt og peber

Hytteost
Ris


Hak løgene og svits dem i en gryde.

Tilsæt hakkede tomater, ketchup, rødvinseddike, tørret timian, sukker, oksekødsbouillon og chilien (afhængigt af hvor stærk du ønsker retten, kan du fjerne kernerne eller lade dem komme med i retten)

Lad det hele simre i ½ time – 3 kvarter

Imens hakkes det sidste løg og svitses på en pande sammen med oksekødet.

Skær peberfrugt, squash og champignon i passende stykker.

Er der større stykker i græskar kødet skæres disse ligeledes ud i mindre stykker.

Når tomatsaucen har simret færdigt blendes den med en stavblender til en ensartet masse.

Tilsæt oksekød og grøntsager og lad retten simre yderligere ½ time.

Tilsæt rosmarin og timian samt salt og peber. Der kan evt. tilføjes lidt ekstra rødvinseddike hvis der ønskes mere syre. 

Vi serverede retten med ris og lidt hytteost.
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Om mig

Mit billede
I vores hjem bor mor, far, storesøster på 4 år, lillebror på 2 år og katten Gismo. Vi nyder familietid, god mad og lækre kager. Kommer ofte med kreative input og elsker at rejse ud og opleve nye ting. I vores hjem er der plads til kys og kram, rod og kaos, fis og ballade, stilletid og ro. Vores hjem befinder sig i Odense og som tilflyttere til byen tager vi gerne på opdagelse for at finde nye måder at opleve og leve. Jeg kan kontaktes på homebybianca @ outlook.dk

Instagram @biancasverden

Instagram @foodbybianca

Instagram @diybybianca

Popular Posts

Blog Archive

Design by Bianca. Leveret af Blogger.

Follow by Email

Copyright © Home by Bianca | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com