fredag den 31. august 2012

Syltede pærer og æble

Da jeg ryddede op i køleskabet fandt jeg et par pærer og et æble, som jeg hellere måtte få brugt.

Jeg fik hurtigt den idé at sylte dem, da jeg ikke lige havde lyst til at spise dem her og nu, og dermed kan bruge dem til lidt lækker bagværk eller is.



Opskriften er en jeg selv har bikset sammen ud fra lidt inspiration rundt omkring, holdt op imod det jeg lige havde hjemme, og den endte med at lyde således:

2 pærer
1 æble
5 dl vand
3 dl blandet juice
2 spsk limesaft
1½ spsk vanilie paste (svarer til 1½ vaniliestang)
3 dl sukker

Pærer og æble skrælles og skæres i passende tern.

Sammen med resten af ingredienserne kommes de i en gryde og koges i ca. 5 minutter.

Frugten tages op af lagen og kommes i Atamon skyllede glas.

Lagen koges yderligere 30 minutter og hældes over frugterne.

Den resterende lage har jeg gemt på flaske, da jeg tænker den kan give lidt pift som sirup til lidt sødt. 
Share:

4 kommentarer:

  1. Hvor er det bare en skøn idé. Hvad med lagen der? Smager den af æble og pærer, eller bare mest af sukker? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. :) Lagen smager skønt af æble og pærer synes jeg. Men jeg synes sagtens man kan komme en pærer mere i lagen end det jeg har gjort. :)

      Slet
    2. Uhm, det må jeg prøve en dag så. Havde ikke tænkt den fine tanke om, at man kunne gemme lagen. Så smart ;)

      Slet
    3. Min tanke var også først at kassere det, men så smagte jeg på det og det smagte altså super godt. Er sikker på det vil være godt på en god vanilieis. Mums. :)

      Slet

Om mig

Mit billede
I vores hjem bor mor, far, storesøster på 4 år, lillebror på 2 år og katten Gismo. Vi nyder familietid, god mad og lækre kager. Kommer ofte med kreative input og elsker at rejse ud og opleve nye ting. I vores hjem er der plads til kys og kram, rod og kaos, fis og ballade, stilletid og ro. Vores hjem befinder sig i Odense og som tilflyttere til byen tager vi gerne på opdagelse for at finde nye måder at opleve og leve. Jeg kan kontaktes på homebybianca @ outlook.dk

Instagram @biancasverden

Instagram @foodbybianca

Instagram @diybybianca

Popular Posts

Blog Archive

Design by Bianca. Leveret af Blogger.

Follow by Email

Copyright © Home by Bianca | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com