torsdag den 18. august 2011

Boller i karry a la Bianca

Da manden var så heldig at vinde en ½ gris da vi var til firma banko på hans arbejde i foråret, har vi fryseren fyldt godt op med diverse udskæruinger og især hakket svinekød er der masser af.





Vi var nemlig så heldige at vi måtte vente med at afhente grisen til vi kom hjem fra USA og dermed kunne nå at få et overblik over fryseren. I fredags blev manden min derfor hentet fredag eftermiddag og bilen fyldt godt op med en nyudskåret gris. Det er da service.



Og hvad er mere nærliggende end at lave kødboller af hakket svinekød?! Vi havde nemlig allerede hakket svinekød i fryseren. Så derfor gik jeg søndag aften igang med at lave kødboller af ca. 1,5 kg hakket svinekød. Det tager tid, men jeg synes også det er super hyggeligt, og så er der jo masser af kødboller i fryseren til de aftener, hvor det lige skal gå lidt stærkt.













Kødbollerne blev i denne omgang brugt til boller i karry, og da det er noget vi er glade for herhjemme og derfor har lavet efter diverse opskrifter i tidens løb, er det lavet lidt på slum, men nedenstående opskrift skulle dække det meget godt.








Kødboller

½ løg

1 spsk. mel

½ dl mælk

1 æg

salt

peber

250 g svinekød



Rør ingredienserne til kødbollerne sammen og sæt en gryde med vand i kog.



Form kødbollerne i den ønskede størrelse og plump dem direkte i det kogende vand. Kødbollerne fiskes op igen med en hulske efter 5 minutters kogning.



Sauce

1 løg

olie

2 tsk. karry

2 æbler

3 gulerødder

1 porre

kogevand fra kødbollerne

salt

peber



Løget finthakkes og svitses i olien. Karry tilsættes og derefter tilsættes groftskåret æble, gulerødder og porre i skiver.



Tilsæt kogevandet fra kødbollerne og lad det hele koge i 10 min.



Smag til med salt og peber og jævn til den ønskede konsistens.



Til sidst tilsættes kødbollerne, da de er sarte over for omrøring og man skal derfor være lidt forsigtig.



Serveres med løse ris.
Share:

2 kommentarer:

  1. Ork ork ork, så fik man lige lyst til boller i karry

    SvarSlet
  2. Åh, det ser godt ud Bianca! Jeg har gået og tænkt på boller i karry de sidste mange uger, nu må jeg vist snart lave det :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet

Om mig

Mit billede
I vores hjem bor mor, far, storesøster på 4 år, lillebror på 2 år og katten Gismo. Vi nyder familietid, god mad og lækre kager. Kommer ofte med kreative input og elsker at rejse ud og opleve nye ting. I vores hjem er der plads til kys og kram, rod og kaos, fis og ballade, stilletid og ro. Vores hjem befinder sig i Odense og som tilflyttere til byen tager vi gerne på opdagelse for at finde nye måder at opleve og leve. Jeg kan kontaktes på homebybianca @ outlook.dk

Instagram @biancasverden

Popular Posts

Blog Archive

Design by Bianca. Leveret af Blogger.

Follow by Email

Copyright © Home by Bianca | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com